Fel att se slöjan som vilket plagg som helst

Nyligen lanserade klädföretagen Hennes & Mauritz och Åhléns, sina höstkampanjer. Nya trender och färger som ska marknadsföras och säljas in till kunderna. Få hade höjt på ögonbrynen om det inte vore för det nya inslaget i kampanjerna med beslöjade modeller. Reaktionerna har inte låtit vänta på sig eftersom det finns så olika åsikter om vad slöjan egentligen symboliserar.

Frågan är inte okomplicerad men låt oss konstatera följande först: slöjan är inte vilket klädesplagg som helst. I många muslimska länder som Iran, Saudiarabien och Afghanistan är det ett brott att inte bära slöja, hijab och burka, skriver Liberala Kvinnors ordförande Gulan Avci på Aftonbladet.

Gulan Avci

Det är ett plagg som används av diktaturregimer för att upprätthålla kvinnoförtryck. Även den politiska islam – en global rörelse och som vuxit sig allt starkare, även i Sverige – använder slöjan som ett sätt att förtrycka flickor och kvinnor. Det är ett överordnat mål för islamister runt om i världen att införa obligatorisk slöja för flickor och kvinnor.

Dagligen kämpar miljontals kvinnor i muslimska länder för sin rätt att slippa bära slöja. De gör det med sina egna liv som insats. De bekämpar kvinnoförtrycket, underkastelsen till mannen och hederskulturen som symboliserar kyskhet och sexuell objektifiering av kvinnokroppen.

Vi ser en radikal utveckling i Sverige där islamistiska grupperingar stärkt greppet över många svenska förorter. ”Sedlighetspoliser” går runt i bostadskvarter och uppmanar flickor och kvinnor att ta på sig slöjan, för att uppfattas som ”anständiga”.Det tycks bekymra få i Sverige att islamister och deras självutnämnda sedlighetspoliser har samma agenda som deras bröder i Mellanöstern och Nordafrika. Men mig gör det orolig!

Hur ska vi hantera den här utvecklingen, som strider mot demokratins grundvärderingar om rätten till sin frihet? Ska vi ha en låt gå-mentalitet och passivt se på medan förtrycket pågår i det tysta? Självklart inte! Alla medborgare i Sverige ska försvaras mot förtryck. Därför tycker jag det är anmärkningsvärt att Åhléns och Hennes & Mauritz tar så lättvindigt på den kritik som riktats mot kampanjen. Åhléns marknadschef motiverar kampanjen med hur det svenska samhället ser ut; i Sverige i dag bor människor av en mängd bakgrunder, religioner och kulturer, säger hon. Båda klädföretagen säger sig ta avstånd från alla former av förtryck. De menar att kampanjen syftar till att visa på alternativ för de intresserade.

De som är intresserade och tackar för reklamen är islamister, vars kvinnosyn riskerar att normaliseras. Modeföretagen är privata aktörer och man kan naturligtvis inte ha samma förväntningar på dem som på statliga myndigheter och institutioner. Men de är heller inte befriade från socialt ansvar. Vare sig de vill det eller inte så bidrar de till att normalisera slöjan.

Jag vill särskilt lyfta barnperspektivet. När små flickor i förskoleålder tvingas bära slöja kan vi inte säga att det är ett fritt val. Det är flickor som kläms mellan föräldrar och övriga samhället. Dessa barn riskerar att drabbas av ett utanförskap de inte alls har valt själva. Ofta tvingas de leva dubbelliv; ett liv hemma utifrån föräldrarnas religiösa värderingar och ett annat ute i samhället. Att lägga ansvaret på dem är inte bara orimligt utan också moraliskt förkastligt.

När andra politiska kvinnoförbund och företrädare för kvinnorörelsen väljer tystnad talar Sveriges liberalfeminister klarspråk. Vi kommer aldrig acceptera en utveckling där slöjan normaliseras så länge flickor och kvinnor i Sverige och andra länder tvingas bära den.

Gulan Avci,
ordförande Liberala Kvinnor