”Slöjan är en fana för ett islamistiskt projekt” – replik till religionshistorikern Eli Göndör i DN

REPLIK. Religionshistorikern Eli Göndör kritiserar mig på DN Debatt (19/10) för att jag anser det vara problematiskt att svenska klädföretag som H&M och Åhléns valt att använda sig av beslöjade modeller i sina höstkollektioner, utan att ha reflekterat över vad slöjan symboliserar i ofria länder där flickor och kvinnor tvingas bära den, skriver Gulan Avci (FP), i Dagens Nyheter.

Gulan Avci

Eli Göndör är en respekterad person och har en gedigen kunskap kring religionens inverkan på människor. Inte minst vad gäller utvecklingen i Mellanöstern med islamistiska rörelser som använder just slöjan som ett verktyg för att upprätthålla kvinnoförtryck. Trots denna utveckling ställer Göndör sig frågan; ”vilka dessa islamister är” och skriver att denna aspekt är ”mindre intressant”.

För mig blir det obegripligt hur Göndör väljer att bortse från det faktum att även Sverige drabbats av en religiös utveckling. I svenska förorter ser vi hur islamistiska grupper stärkt greppet om en del bostadsområden. Så kallade religiösa sedlighetspoliser uppmanar flickor och kvinnor att ta på sig slöjan för att uppfattas som ”anständiga”.

Vi kan inte tillåta parallella samhällen växa fram i Sverige där vi blundar för visst kvinnoförtryck för att det anses känsligt att belysa att vissa traditionella sedvänjor som upprätthåller kvinnoförtryck är för känsliga att diskutera.

När Göndör försöker skjuta ifrån sig problemet med islamisering bidrar han i själva verket själv till att flytta fokus från modeföretagens bidrag till normalisering av ett mycket kontroversiellt klädesplagg till huruvida slöjbärande kvinnor har rätt eller möjlighet att röra sig i det offentliga rummet eller ej.

En ny feministrörelse har vuxit fram i svenska förorter (förortsfeministerna) främst bestående av kvinnor med utländsk bakgrund som fått nog av den radikala utvecklingen i sina egna bostadsområden. De har vågat träda fram och prata om sina erfarenheter och andras utsatthet som tagit sig uttryck på olika sätt genom åren.

När kvinnor som Zeliha Dagli, Sara Mohammad, Amineh Kakabaveh, Maria Rashidi och många fler, som tvingats fly från sina forna hemländer på grund av förtryck, slöjtvång och en vidrig kvinnosyn vädjar om samhällets hjälp kan vi inte vända ryggen till dem.

Vi kan heller inte svika de miljontals kvinnor i muslimska länder som kämpar för sin rätt att slippa bära slöja. De bekämpar kvinnoförtrycket och underkastelsen till mannen. Att jämföra slöjan med västerländsk klädstil blir absurd. För till skillnad från bikinin – som många vill jämföra slöjan med – kan den tas på och av närsomhelst. Slöjan är ett plagg som flickor måste bära året runt.

Att säga att slöjan är en symbol för kvinnans frihet är ett stort svek mot de flickor och kvinnor som påtvingats den av familj och släkt i Sverige. Slöjan är ett kontroversiellt klädesplagg och kommer även i fortsättningen förbli en fana för ett islamistiskt projekt och kvinnoförtryck. Det är något alla påhejare av H&Ms och Åhléns senaste kampanj bör ha i åtanke när man ger sig in i slöjdebatten.

Gulan Avci (FP), ordförande för Liberala kvinnor